Харківська дитяча лабораторія харчування: місцевий досвід та глобальні перспективи

Команда Fusilli Kharkiv створила стійку платформу для розвитку діяльності Living Lab (Жива Лабораторія). Створена на базі приватної Харківської гімназії «ОЧАГ», Харківська дитяча Living Lab об’єднала різних представників громади (учнів, вчителів, батьків, науковців, представників міської ради) і стала платформою для співпраці та спільного виробництва знання про харчові системи, а також для прийняття рішень на основі спільного місцевого досвіду. Сьогодні Харківська дитяча Living Lab регулярно збирає учнів, вчителів, науковців та інших представників місцевої громади для обговорення нагальних проблем харчування і розробки рішень для покращення функціонування місцевої системи харчування.

Шкідливі харчові звички дітей та молоді називають ключовим харчовим викликом на місцевому рівні, тому вихованці приватної Харківської гімназії ОЧАГ стали основною цільовою групою діяльності Харківської дитячої Живої Лабораторії харчування. Увага була зосереджена на учнях 7-х класів (діти 12-13 років) через активне формування у них харчових звичок. Крім того, ця цільова група особливо сприйнятлива до впливу реклами фаст-фуду, а тому особливо потребує ознайомлення з моделями здорового харчування. Учні 12-13 років психологічно відкриті до колективних практик та спільної творчості. Саме тому цю цільову групу запросили розпочати реалізацію Харківської дитячої лабораторії харчування.

Основна ідея Харківської дитячої Living Lab — спільно створювати та ділитися інноваційними знаннями про дитяче харчування. Харківська дитяча Жива лабораторія теоретично і практично розглядає різні аспекти харчування дітей, розглядаючи такі питання:

  • виробництво та зберігання харчових продуктів;
  • здорове харчування дітей у школі та сім'ї;
  • питання безпечності харчових продуктів та біозахисту;
  • приватна та громадська святкова їжа;
  • міська мережа харчування дітей та сім'ї;
  • політична та нормативна база для виробництва та розподілу харчових продуктів.

«Розробляючи стратегію Харківської дитячої лабораторії харчування, ми використовуємо відкриту інноваційну методологію із залученням різних приватно-державних партнерів. Це допомагає інтегрувати дослідження та інноваційні підходи, роблячи Лабораторію дуже близькою до реального життя. Наш план передбачає запрошення представників відомих місцевих продовольчих ініціатив, які передають власний досвід у розповідях, торкаючись значущих тем – виробництво їжі, переробка, вплив на здоров’я тощо», – описує процес реалізації проекту керівник команди Fusilli Kharkiv Олена Мурадян.

У рамках реалізації проекту кожні два тижні проводяться зустрічі Харківської дитячої Living Lab. Зустрічі проводяться у формах інтерактивних лекцій, тематичних дискусій, інтерв’ю експертів, ініціатив open space, бізнес-ігор тощо. Учні активно залучаються до планування заходів, надаючи ідеї цікавих для них питань харчування. Теми лекцій завжди відповідають інтересам дітей (у цьому випадку ми спираємося на результати опитування, проведеного під час ознайомлення з цим класом). Із іншого боку, теми зустрічей Living Lab є актуальними для українського суспільства та харківської громади. Пропонуємо ознайомитись із досвідом щодо деяких з них.

Одну з перших зустрічей було присвячено антропології їжі, яка відкриває різні аспекти важливості їжі для повсякденного життя (не лише для фізичного виживання). Під час лекції доцента соціологічного факультету ХНУ імені В. Н. Каразіна Ольги Філіппової діти ділилися своїми звичками та традиціями харчування у своїх родинах. Більшість розповідей дітей стосувалися традицій їхніх бабусь і дідусів (особливо святкові традиції: Новий рік, Різдво, Великдень тощо). Більшість «батьківських» традицій стосувалися перегляду фільмів під час обіду. Проте самі діти були орієнтовані на створення власних традицій сімейного харчування.

Ще одна лекція була присвячена темі здорового харчування та здорового способу життя. Його спільно проводили доцент соціологічного факультету ХНУ імені В. Н. Каразіна Олександра Дейнеко та батько вихованця, який є професійним лікарем-офтальмологом. Учасники висловили свою думку щодо того, чи потрібно їм їсти здорову їжу. Переважна більшість дітей зазначили, що вже почали замислюватися про необхідність їсти не тільки смачну, а й корисну їжу. Лікар-офтальмолог пояснив, як його професія пов’язана з харчуванням і як харчування впливає на наше здоров’я. Закінчив свою розповідь відомою рекомендацією, яка захопила дітей: «One apple a day keeps a doctor away», тож на наступній зустрічі діти отримали цей смачний і корисний фрукт.

Наступна лекція була присвячена питанню нерівності в харчуванні. Її провів доцент соціологічного факультету ХНУ імені В. Н. Каразіна Артем Литовченко, який розповів учням про соціальну, економічну та культурну нерівності, що впливають на виробництво та споживання продуктів харчування. Особливу увагу було приділено бесіді між лектором та учнями, під час якої діти намагалися знайти відповіді на запитання: «Чому існують нерівності в споживанні їжі?», «Як подолати такі нерівності?», «Що таке нерівність?», «Якими є економічні та соціальні характеристики харчової нерівності?"

Перед новорічними святами дітям була запропонована ділова гра «Ресторан здорового харчування», організована аспірантами соціологічного факультету ХНУ імені В. Н. Каразіна Русланом Запорожченко та Дар’єю Яшкіною. Завданням цієї гри було придумати та спробувати розробити модель власного дитячого ресторану зі специфічним меню здорової їжі. Учасники не були обмежені типами кухонь (вони могли вибрати будь-яку зі світових кухонь або запропонувати свою). Гра також вимагала визначити цільову аудиторію ресторану, прописати цінову політику на кожну страву чи напій, запропонувати власне бачення виробництва їжі та утилізації харчових відходів. Це допомогло поєднати теоретичні знання, отримані під час лекцій, із практичними способами візуалізації власних проектів. Команди презентували проекти та відповідали на запитання колег. Кожна команда отримала сертифікати за участь та смаколики.

Сьогодні Харківська дитяча Жива лабораторія харчування розширює цільову аудиторію та залучає до спільних заходів лабораторії ще дві Харківські міські загальноосвітні школи. Протягом цього семестру учасники Харківської дитячої лабораторії харчування зустрінуться з представниками місцевих продовольчих ініціатив та будуть запрошені до участі у розробці Food City Plan.