24 квітня 2025 року
Різноманіття наукового життя в Каразінському університеті та на соціологічному факультеті, зокрема, радує і вражає. Навіть не дивлячись на скрутні обставини, складності у проведенні емпіричних досліджень, брак фінансування, харківська та українська соціологія в цілому живе і працює.
Соціологічний факультет, кафедра соціології та Соціологічна асоціація України, а саме її Харківське, Одеське, Черкаське та Львівське відділення, 18 квітня 2025 року провели Всеукраїнський науково-практичний «круглий стіл» за результатами загальнонаціонального соціологічного дослідження «Старшокласник – 2024: життєві та освітньо-професійні плани старшокласників України в умовах війни».
«Круглий стіл» викликав неабиякий інтерес як вітчизняних науковців, так і українських старшокласників, в тому числі тих, хто був учасником зазначеного дослідження. Всього до роботи «круглого столу» долучились близько 140 осіб.
Учасників «круглого столу» привітав Президент Соціологічної асоціації України, академік НАН України, радник ректора Харківського національного університету імені
В.Н. Каразіна, професор кафедри прикладної соціології та соціальних комунікацій цього вишу Віль Бакіров, який зазначив, що цей захід є не тільки науковою подією, але й ще одним актом вшанування та поваги до нашої історії, до творців української соціології, адже він присвячений пам’яті засновниці Харківської соціологічної школи, фундаторки вітчизняної соціологічної науки та освіти, професорки Олени Олександрівни Якуби.
У своєму привітанні деканка соціологічного факультету ХНУ імені В.Н. Каразіна, членкиня Правління Соціологічної асоціації України, кандидатка соціологічних наук, доцентка Олена Мурадян підкреслила значущість соціологічних досліджень в умовах сучасного українського суспільства, розповіла про те, що на соціологічному факультеті здійснюється підготовка фахівців не тільки у сфері соціології, а й у таких галузях, як соціальна робота та журналістика.
Розпочинаючи засідання «круглого столу», віцепрезидентка Соціологічної асоціації України, голова Харківського відділення САУ, в.о. завідувачки кафедри соціології соціологічного факультету ХНУ імені В.Н. Каразіна, докторка соціологічних наук, професорка Людмила Сокурянська розповіла присутнім про можливості та обмеження проведення соціологічних досліджень в умовах воєнного стану, про авторів та учасників проєкту «Старшокласник – 2024: життєві та освітньо-професійні плани старшокласників України в умовах війни» , зазначила, що серед останніх були старшокласники Харкова, Одеси, Черкас та Львівської області (всього було опитано більше 2-х тисяч школярів).
В межах роботи «круглого столу» було проведено три панелі.
Спікерами першої панелі «Регіональні відмінності у повсякденних практиках та життєвих планах українських старшокласників в умовах воєнного стану» були доктор соціологічних наук, професор Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна Олександр Голіков, докторка філософських наук, професорка Черкаського державного технологічного університету Анжела Бойко, кандидатка соціологічних наук,доцентка Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Богдана Гвоздецька та кандидатка соціологічних наук, доцентка Одеського національного університетуімені І.І. Мечникова Світлана Романенко. У своїх виступах вони акцентували увагу на деяких розбіжностях у ціннісному дискурсі, ієрархії ідентичностей, навчальних та дозвіллєвих практиках тощо старшокласників Харкова, Одеси, Черкас та Львівської області. Водночас всі доповідачі підкреслювали зростаючий рівень (у порівнянні з результатами аналогічного дослідження, проведеного у 2021 році) спільності позицій респондентів, які представляли різні регіони України (Схід, Південь, Центр та Захід), по більшості питань, сформульованих в інструментарії опитування 2024 року.
Всі спікери другої та третьої панелі «круглого столу» представляли соціологічний факультет Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серед них були як доктори та кандидати соціологічних наук, так і аспіранти та студенти, що зайвий раз продемонструвало демократичність наукових заходів, що проводяться на факультеті.
У роботі другої панелі «Трансформація освітніх практик та планів українських старшокласників: від пандемії до повномасштабної війни» взяли участь : аспірант кафедри соціології Дмитро Сопільняк, який зосередив увагу на змінах, що відбуваються в соціальному порядку шкільної освіти в умовах війни; магістерка соціології Вікторія Бєляєва, яка розповіла про освітні плани та професійні уподобання сучасних українських старшокласників; студентка Дар’я Омельченко, яка проаналізувала форми та цілі використання цифрового контенту в навчальних практиках опитаних школярів; доцент кафедри соціології Роман Борисов, який зробив наголос на думку старшокласників щодо переваг та недоліків дистанційного навчання.
У межах третьої панелі «Освіта, сім’я, дозвілля, матеріальне благополуччя у ціннісному дискурсі українських старшокласників» обговорювались питання емоційно-психологічного стану підлітків в умовах війни, який, засновуючись на результатах дослідження, проаналізувала доцентка кафедри соціології Алла Ніколаєвська; сімейно-шлюбні та репродуктивні установки старшокласників представила доцентка кафедри соціології управління та соціальної роботи Світлана Вакуленко; про матеріальний стан та побутові умови опитаних розповів доцент кафедри соціології Олександр Зубарєв; на дозвіллєвіпрактикисучасних старшокласників акцентувала аспірантка кафедри соціології Софія Нолбат; про трансформацію ціннісних орієнтацій шкільної молоді в умовах російсько-української війни говорила професорка Людмила Сокурянська.
В обговоренні питань, які розглядались у рамках «круглого столу», взяли участь як науковці та студенти-соціологи, так і присутні на ньому старшокласники із різних міст та сіл України. І хоча замість запланованих двох годин «круглий стіл» тривав більше трьох, було неможливо обговорити всі проблеми, які, з одного боку, зумовили необхідність проведення дослідження «Старшокласник – 2024: життєві та освітньо-професійні плани старшокласників України в умовах війни», а з іншого, постали з огляду на його результати. Зважаючи на потребу в ознайомленні з даними цього дослідження більш широкої аудиторії, деканка соціологічного факультету Олена Мурадян запропонувала представити його результати в колективній монографії. Авторський колектив дослідження із задоволенням прийняв цю пропозицію. Сподіваємось, що ця монографія незабаром побачить світ.
Соціологічний факультет Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна та Соціологічна асоціація України вдячні всім, хто доклав зусиль до організації, проведення та аналізу результатів зазначеного дослідження, а також усім, хто взяв участь у «круглому столі» «Українські старшокласники в умовах війни».